Thursday, December 3, 2009

Buat Renungan bersama~Jaga perkataan...(Baca dengan Ikhlas)

Effa89

Buat Renungan bersama~Jaga perkataan...(Baca dengan Ikhlas)



Kita semua bersaudara,...........................jadi takyah la gaduh2 ek....



Firman Allah

(Mengapa manusia terpedaya dan bermegah-megah?) Tidakkah Kami telah menjadikan baginya: dua mata (untuk ia memerhatikan kekuasaan dan kekayaan Kami?) -Dan lidah serta dua bibir (untuk ia menyempurnakan sebahagian besar dari hajat-hajatnya)?Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan, (jalan kebaikan untuk dijalaninya, dan jalan kejahatan untuk dijauhi)?Dalam pada itu manusia tidak (memilih jalan kebaikan) merempuh masuk mengerjakan amal-amal yang tinggi darjatnya di sisi Tuhan;Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui: apa dia amal-amal yang tinggi darjatnya di sisi Tuhan itu?(Di antara amal-amal itu - bagi orang yang mampu) ialah: memerdekakan hamba abdi;Atau memberi makan pada hari kelaparan -Kepada anak yatim dari kaum kerabat,
Atau kepada orang miskin yang terlantar di atas tanah.Selain dari (tidak mengerjakan amal-amal) itu, ia (tidak pula) menjadi dari orang-orang yang beriman dan berpesan-pesan dengan sabar serta berpesan-pesan dengan kasih sayang.
(Ketahuilah! Bahawa orang-orang yang beriman serta berusaha mengerjakan amal-amal yang tinggi darjatnya di sisi Tuhan), merekalah golongan pihak kanan (yang akan beroleh Syurga). ( Al-Balad 8~18)


Minta maaf kalau terkasar bahasa..tapi kalau tak pandang atau ambil pengajaran dari perkataan atau teguran saya pun tak mengapa,tapi pandanglah ayat-ayat Allah,selamilah Firman Allah..sungguh kebenaran itu amat nyata pada kitab AlQuran.Bukankah ia antara rukun Iman?Dan tahukah kita apa yang dimaksudkan dengan Iman?Bukan setakat mempercayai dan mengakui dengan lidah tapi pancaindera yang lain...

"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". (Al-Baqarah : 286)

Dan sesungguhnya (Al-Quran) itu tetap menjadi peringatan bagi orang-orang yang bertaqwa. (Al-Haaqqah :48)



Sekian..Wallahu wa'lam...=)

No comments: