Friday, October 30, 2009

Karma: orang Islam boleh percaya ke? (part I) * Posted by Is-haque on October 28,

Karma is a very wide concept of reward and punishment. The origin of the concept is believed to be Hinduism, and later embraced by Buddhism. Eh, orang Islam boleh ke pakai konsep hukum karma ni? Maybe some of us had this question crossed in our minds.

Bagi aku, konsep ni secara umumnya tidak bercanggah dengan akidah Islam. Lagipun dah ada banyak sumber kajian yang mengesahkan bahawa Hindu dan Buddha memang berasal dari agama Tauhid, cuma dah banyak diubah oleh pendita mereka yang terdahulu..

About Hinduism:
Dipercayai berasal dari agama Hanif, yang dibawa oleh nabi Ibrahim 'alaihissalam. Antara hujah yang diketengahkan, agama hindu dikatakan telah diasaskan oleh seorang dewa agung, bernama Brahma. Menariknya, Brahma dikatakan mempunyai seorang isteri yang bernama Sarasvathi (vathi, atau wati, adalah istilah sanskrit yang bermaksud 'puteri'). Dalam sejarah Islam, nabi Ibrahim memang bernikah dengan seorang puteri (anak seorang raja Mesir atau Babylon, kalau aku tak silap), bernama Sarah. Kitab Veda, kitab suci agama Hindu banyak mengandungi kata-kata tauhid. Menurut seorang pendakwah bebas, Brother Shah Kirit, ada verse dalam kitab Veda yang betul-betul sama pengertiannya dengan Surah Al-Ikhlas. Kemungkinan besar, sebahagian kitab Veda tersebut adalah termasuk Suhuf Ibrahim (wahyu yang diturunkan Allah kepada Nabi Ibrahim a.s)..

About Buddhism:
Diasaskan oleh Siddartha Gautama, seorang putera raja di salah sebuah wilayah di India, pada waktu agama hindu dah banyak diubahsuai oleh para Brahman..antaranya sistem kasta (masyarakat diklasifikasikan menerusi pekerjaan), satee (balu yang masih hidup wajib dibakar bersama mayat suami, kemudian harta pusaka diserahkan kepada pihak kuil jika tiada anak), larangan mempelajari kitab Veda terhadap kasta selain Brahman, dll..
Konsep Karma juga dipakai oleh agama Buddha, hampir tiada beza dengan apa yang dipercayai dalam agama Hindu.
Aku bukan pakar dalam bidang comparative religion, jadi tak banyak yang aku boleh tuliskan kat sini.

Konsep karma lazimnya dikaitkan dengan konsep kelahiran semula, reincarnation. Konsep ini dipegang oleh penganut Hindu dan Buddha.

About reincarnation:
setiap manusia akan hidup beberapa kali setelah melalui kematian, matlamat hidup adalah mengumpul kebajikan, dan dosa akan dibalas oleh Karma, samada dalam hayat semasa ataupun dalam hayat seterusnya. Ada yang mengatakan manusia akan melalui sekurang-kurangnya tujuh kehidupan, dan kelahiran semula akan terhenti apabila seseorang itu mencapai Nirwana (suci dari segala dosa dan ditemukan dengan tuhan).

Para ulama dalam bidang perbandingan agama ada menyatakan, bahawa konsep kelahiran semula ini adalah terhasil akibat sedikit silap faham tentang alam-alam yang dilalui oleh setiap manusia.
Sebagaimana yang diyakini dalam akidah Islam, setiap manusia akan melalui tujuh alam:
1.Alam Arwah - hanya ada roh, belum dihantar ke dunia
2.Alam Rahman - hanya ada sebahagian jasad &DNA, separuh dalam sperma bapa, separuh dalam ovum ibu
3.Alam Rahim - jasad bersatu dalam rahim ibu, kemudian dimasukkan roh.
4.Alam Dunia - lahir ke dunia sebagai ujian, amalan mula dicatit sejak baligh hingga akhir hayat, atau hilang kemampuan berfikir.
5.Alam Barzakh - selepas mati, tinggal di alam ini sebagai transit sementara.
6.Alam Mahsyar - pengadilan, dosa/hutang sesama manusia/makhluk kena setel kat sini..baru boleh timbang amalan, &ambik result.
7.Alam Akhirat - masuk syurga atau neraka secara kekal, atau masuk neraka dulu kemudian ke syurga.

Berdasarkan keyakinan bahawa kedua-dua agama Hindu dan Buddha sememangnya berasal daripada agama samawi yang benar, kita harus bersangka baik bahawa mereka hanya tersilap dalam memahami konsep sebenar 'kelahiran semula'.

--end of part I--
part II: realiti sebenar 'karma', how it works

Tags: islam, karma

No comments: